هزینه-فرصت مصر از رهگذر روابط با ایران-راهبرد معاصر
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

هزینه-فرصت مصر از رهگذر روابط با ایران

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران نشان دهنده آغاز تحولاتی اساسی وعمیق در روابط دو کشور است، گفت: بی‌شک بهبود روابط مصر با ایران به تقویت موقعیت داخلی رئیس جمهور مصر کمک می‌کند.
ابوالفضل ظهره وند؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
کد خبر: ۲۵۷۳۵۰

هزینه-فرصت مصر از رهگذر روابط با ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برخی منابع عربی با انتشار گزارشی درباره تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ نوشتند، قاهره به‌دنبال یافتن فرمولی برای حل بحران سیاسی در یمن به وسیله تماس با ایران و انصارالله است. در گزارش آمده است، وزیر امور خارجه مصر در این راستا ظرف چند روز آینده به ایران سفر خواهد کرد.


ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره ابعاد سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران به «راهبرد معاصر» گفت: سفر آتی وزیر امور خارجه مصر به ایران در راستای هماهنگی در موضوعات مختلف ازجمله تحرکات اخیر انصارالله یمن انجام می شود.

در زمینه نوار مرزی فیلادلفیا در رفح شاهد افزایش تنش در حد نزدیک شدن به درگیری میان رژیم صهیونیستی و مصر بودیم، زیرا مصری ها آمادگی خود برای درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی اعلام کردند


وی افزود: این سفر نشان دهنده آغاز تحولاتی اساسی وعمیق در روابط ایران و مصر است. با توجه به آگاهی و بیداری مصری ها نسبت به موضوعات مرتبط با غزه، جنایت های وحشیانه ارتش صهیونیستی در سرزمین های اشغالی و ظلم های وارد شده به مردم فلسطین نیاز به این سفر احساس می شود.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حساس نبودن جهان عرب در برابر کشتار روزانه مردم غزه درس عبرتی برای مصر شده است؛ ضمن اینکه آنها شاهدند رژیم صهیونیستی، مصر را به دلیل دفاع از مردم فلسطین و حماس تهدید می کند.


ظهره وند گفت: در زمینه نوار مرزی فیلادلفیا در رفح شاهد افزایش تنش در حد نزدیک شدن به درگیری میان رژیم صهیونیستی و مصر بودیم، زیرا مصری ها آمادگی خود برای درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی اعلام کردند. واضح و مبرهن است چشم مصری‌ها بر موضوعات واقعی جهان عرب و جنایت های رژیم صهیونیستی باز شده و قاهره امیدوار است بدون تحمیل هزینه های گزاف با توسعه همکاری های همه جانبه با ایران و استفاده از ظرفیت مقاومت مانع زیاده خواهی صهیونیست ها شود.


وی افزود: مصری ها به این نتیجه دست یافته اند توسعه روابط با محور مقاومت ازجمله یمن برایشان آورده های زیادی خواهد داشت، ضمن اینکه متوجه ایران هراسی به راه افتاده و دروغ بودن تبلیغات منفی آمریکا و غرب شده اند. آمریکایی ها همواره تلاش کردند در داخل مصر به ایران هراسی دامن بزنند.


ظهره وند توسعه روابط مصر با ایران را به نفع قاهره خواند و گفت: بی شک بهبود روابط مصر با ایران به تقویت موقعیت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در داخل کشورش می انجامد. آنچه در سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران حائز اهمیت است، اینکه موضوعات ژئوپلیتیکی به عنوان باطن اهداف سفر برای دولت مصر بررسی شود؛ درواقع موضوع کانال سوئز و حمله انصارالله به کشتی های صهیونیستی بحث فرعی است.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مصری ها متوجه شدند رژیم صهیونیستی تلاش کرد گذرگاه آبی را جایگزین کانال سوئز کند تا کشتی ها زیر نظر این رژیم وارد مدیترانه شوند، لذا می توان گفت وقایع غزه و مقاومت تاکنون مانع  تحقق اهداف صهیونیست‌ها شده و در اصل به نفع مصر بوده است.


ظهره وند یادآور شد: اگر صهیونیست ها موفق به ایجاد گذرگاه جدیدی می شدند، کمر مصر می شکست؛ بنابراین بهبود روابط مصر با تهران و به تبع آن کشورهای حوزه مقاومت ازجمله یمن آورده زیادی در حوزه های سیاسی و اقتصادی برای سیسی خواهد داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار